De grootste Nederlandstalige Polen website brengt u het dagelijkse nieuws uit Polen

Polen klaar om de comateuze Pool te accepteren

De Poolse regering heeft gezorgd voor de overbrenging en ziekenhuisopname van een Pool, die in Groot-Brittannië in coma ligt, naar Polen, zei een ambtenaar van het ministerie.

Coma

“Voor zover wij weten, is de ondersteuning van de patiënt op het gebied van voeding en hydratatie afgesneden, dus we willen het zo snel mogelijk doen”, zei de vice-minister van Volksgezondheid Waldemar Kraska op zaterdag tegen de publieke omroep Poolse Radio.

Hij voegde eraan toe dat zijn ministerie over alle logistiek beschikte in afwachting van een besluit van de Britse autoriteiten om de overbrenging van de patiënt naar Polen te starten. Kraska zei dat transport in een medisch vliegtuig met gespecialiseerde service voor dit doel voorhanden was.

“De Poolse autoriteiten staan klaar om de man naar de Budzik-kliniek in het noorden van Polen te vervoeren, die ermee heeft ingestemd hem te accepteren”, zei Kraska. Het centrum helpt patiënten met hersenschade. “Een persoon moet altijd een kans krijgen. Het zijn niet wij die beslissen wanneer een man sterft”, voegde Kraska eraan toe.

De districtsrechtbank van Warschau oordeelde op vrijdag dat de patiënt, die in het Verenigd Koninkrijk in een vegetatieve toestand verblijft, wettelijk onbekwaam is, en keurde zijn overbrenging naar Polen voor behandeling goed. Het Openbaar Ministerie van Warschau, op verzoek waarvan de uitspraak werd gedaan, zei dat het handelde om de Poolse man een reële kans te geven om zijn mensen- en burgerrechten te beschermen, “in het bijzonder het recht op leven en gezondheid”.

De zaak betreft een Poolse man van middelbare leeftijd die sinds 6 november in coma ligt in een ziekenhuis in Plymouth, Zuidwest-Engeland na een hartstilstand. De aanval duurde 45 minuten en liet hem achter met wat doktoren hebben beschreven als ernstige en permanente hersenschade.

Vorige maand, stond een rechterlijke uitspraak het ziekenhuis toe om de man’s life-support af te sluiten nadat zijn vrouw zei dat hij geen last zou willen zijn en zou moeten worden toegestaan om te sterven, volgens Polen’s PAP nieuws agentschap.

Ondertussen, waren de man’s moeder en zus het er niet mee eens en zeiden dat hij niet zou hebben gewild dat zijn life-support werd losgekoppeld vanwege zijn katholieke overtuigingen, meldde PAP.

De Poolse president’s stafchef, Krzysztof Szczerski, besprak de kwestie met Groot-Brittannië’s ambassadeur in Polen, Anna Clunes, op maandag.

Bron: PAP, IAR, Polskieradio.pl {English version)

Beveiligingsexperts dringen aan om ‘pro-Kremlin desinformatie’ tegen te gaan

Meer dan 60 veiligheidsexperts uit 20 landen hebben de Europese Commissie opgeroepen om “vijandige desinformatie” van Rusland beter tegen te gaan, meldde een persagentschap op donderdag.

Het beroep kwam voort uit een brief aan het hoofd van de Europese Commissie, Jean-Claude Juncker, en Federica Mogherini, hoofd van het buitenlands beleid van de EU, waarin de experts concrete manieren voorstelden om het probleem aan te pakken, zo meldde het Poolse persbureau IAR.

De deskundigen, waaronder Polen, betogen dat het nodig is om een EU-tegen-desinformatieteam met 14 personeelsleden te versterken en werkt aan een jaarlijks budget van 1 miljoen EUR.

Volgens de experts zou het team, de East Strategic Communications Task Force genaamd, 30 extra personeelsleden moeten krijgen “met verschillende taal- en specialistische vaardigheden om desinformatie van het Kremlin met de juiste personele middelen te kunnen analyseren.”

De taskforce moet ook “worden voorzien van een jaarlijks budget van ten minste 5 miljoen EUR voor speciaal onderzoek, monitoring en campagnes”,“Rusland expliciet moet worden geïdentificeerd als de belangrijkste buitenlandse bron van vijandige desinformatie tegen de EU en haar waarden.”

Ze dringen erop aan dat de EU “een sterk signaal naar Rusland stuurt” dat het blok “Rusland niet tolereert door gebruik te maken van zijn fundamentele waarden en principes, zoals de vrijheid van meningsuiting, voor kwaadaardige informatieoperaties gericht op verzwakking van de EU en haar lidstaten.”

De ondertekenaars zeggen ook dat de “zwakke reactie van de EU op de desinformatie van Rusland schadelijk is voor de geloofwaardigheid van de Europese Unie op internationaal niveau en als veiligheidsleverancier voor haar burgers”.

De initiatiefnemer van de brief is Jakub Janda, hoofd van Kremlin Watch, een programma van het Tsjechische onderzoeksinstituut European Values dat tot doel heeft “instrumenten bloot te leggen en te confronteren met Russische invloeden en desinformatieoperaties die gericht zijn tegen westerse democratieën.”

Janda vertelde de Poolse radio dat hij de aanpak van het hoofd van het buitenlands beleid van de EU niet leuk vond omdat ze ‘geen bedreiging ziet’.

Vorig jaar beschuldigde een groep internationale experts Mogherini ervan passief te zijn tegenover Russische propaganda in de EU, aldus het IAR-persbureau.

De Europese Commissie zei destijds dat individuele EU-landen verantwoordelijk waren voor de bestrijding van Russische propaganda, volgens IAR.

Bron: IAR, europeanvalues.net, The News.pl (English version)

Rusland financierde nieuwswebsites in Oost-Europa om propaganda uit te stoten

De Russische regering financierde schijnbaar onafhankelijke nieuwswebsites in Oost-Europa om propaganda te produceren die hun door het Kremlin waren opgelegd, aldus een rapport.

Russische staatsmedia vestigden geheime bedrijven om websites te financieren in de Baltische staten en elders in Oost-Europa en Centraal-Azië, meldde de in de VS gevestigde BuzzFeed News-website.

“De regeling werkte als volgt: geld werd gekanaliseerd via schelp-bedrijven buiten Rusland, directe redactionele bestellingen werden via Skype afgeleverd en de sites rapporteerden de koppen die ze publiceerden, terwijl ze ook klikken kochten en testten om commentaren van Russische trollenfabrieken te kopen om de cijfers te verhogen,” zei BuzzFeed News.

De nieuwssite zei dat het en zijn rapporterende partners – de Estse krant Postimees en Realty Baltica, onderzoeksmagazijn Skype-logs en andere documenten hebben verkregen die “doorgaan tot de zomer van 2016” en een “zeldzame blik op de innerlijke werking van de propaganda-machine van het Kremlin bieden”.

De documenten zijn verkregen ‘via de wet op de vrijheid van informatie’, als onderdeel van een crimineel onderzoek naar een persoon die ‘Moskou’s man in Estland was’, zei BuzzFeed News.

De Skype-logs en andere bestanden “onthullen de geheimen en versluierende tactieken die Rusland gebruikt wanneer het probeert de publieke opinie te beïnvloeden en de Kremlin pratende punten te pushen”, aldus BuzzFeed News.

De nieuwswebsites beeldden zichzelf af als onafhankelijk, maar in werkelijkheid werden ‘redactionele lijnen direct door Moskou gedicteerd’, zei BuzzFeed News.

Het citeerde Raul Rebane, een expert op het gebied van strategische communicatie in Estland, die zei dat deze regeling en andere soortgelijke programma’s “activiteiten met betrekking tot systeeminformatie op het buitenland zijn. Met andere woorden – informatie oorlogsvoering.”

Russische propaganda netwerken zijn al jaren in gebruik, maar zijn de laatste tijd intenser geworden, zei Rebane, zoals geciteerd door BuzzFeed News.

Bron: buzzfeednews.com, The News.pl (English version)

Thank you for visiting our portal, have a nice day, be happy and a lot of Sun in your Live

Copyright © 2004 - 2021 All Rights Reserved Polennieuws.nl