De Polen richten zich steeds meer op het internet om voedsel te bestellen – dergelijke leveringen stegen vorig jaar met 50 procent, wat 900 miljoen złoty opleverde (EUR 210 miljoen, USD 236 miljoen), meldde de Dziennik-krant.
De verwachting is dat de waarde van online voedsel bestellingen in de komende zes jaar vervijfvoudigd zal zijn om 4,5 miljard złoty te bereiken, aldus Dziennik.In 2015 werd het segment geschat op 200 miljoen złoty.
Ilona Grzywińska-Lartigue, van Uber, zei: “De eettrends van de Polen verschuiven.” Ze voegde eraan toe: “Ze willen verschillende keukens proeven.”
Magdalena Szot, een analist bij het PMR-marktonderzoeksbureau, zei dat de groeiende populariteit van de voedsel afleveringssector te maken heeft met wetten die de handel op zondag in Polen beperken.
Een wet die handel op zondagen verbood, werd vorig jaar ingevoerd. De regels stonden toe dat winkels alleen op de eerste en laatste zondag van elke maand open waren, met enkele uitzonderingen.
Dit jaar werd het verbod opgevoerd tot drie zondagen per maand. In 2020 is handel op alle zondagen behalve zeven verboden. Het verbod is niet van toepassing op online winkels.
Bron: Dziennik, The News.pl {Rnhlish version)