De ministers van transport van de Europese Unie die op dinsdag in Brussel bijeenkwamen, kwamen nieuwe regels overeen, te midden van protesten vanuit Polen en acht andere landen.
De nieuwe voorschriften zouden de vrachtwagenchauffeurs van Polen meer betalen voor het werken in het buitenland, zelfs als ze in dienst zijn van een bedrijf dat in hun eigen land is geregistreerd.
De verordeningen moeten door het Europees Parlement worden goedgekeurd voordat ze worden ingevoerd.
De Poolse minister van Infrastructuur, Andrzej Adamczyk, zei dat het besluit Poolse bedrijven minder competitief zou kunnen maken, eraan toevoegend dat Polen de grootste transport vloot heeft in alle Europese landen.
“Er ontstaan ongelijkheden voor bedrijven binnen de Europese Unie. Het is een bedreiging voor de internationale concurrentie in de sector van het transport,” aldus Adamczyk geciteerd door het IAR persbureau.
De nieuwe voorschriften zouden geen betrekking hebben op vervoer tussen twee landen, maar als transport diensten volledig in het buitenland zouden worden verleend, zou de regelgeving een rol gaan spelen.
Poolse transport bedrijven zeiden dat een dergelijke oplossing onaanvaardbaar was, omdat dit onnodige kosten en administratieve rompslomp zou veroorzaken.
Het EU-besluit komt na klachten van Frankrijk en Duitsland dat ze werden onderboden door hun rivalen in Midden- en Oost-Europa.
De geplande verordeningen werden tegengewerkt door Polen, Hongarije, Litouwen, Letland, Malta, Bulgarije, Kroatië, Ierland en België.
Bron: The News.pl (English version)