De transport commissie van het Europees Parlement, verwierp donderdag twee van de drie voorstellen voor een zogenaamd mobiliteitspakket waarvan Poolse transporteurs zeiden, dat ze hun activiteiten zouden kunnen stopzetten, meldde het Poolse PAP persbureau.
Volgens het agentschap zouden de plannen Poolse transportbedrijven gedwongen kunnen zien worden hun werknemers meer te betalen voor werken in het buitenland.
Een afgevaardigde van de Poolse Wet- en Rechtvaardigheidspartij, Kosma Złotowski, zei dat hij hoopte dat de afwijzing van de zogenaamde gedetacheerde werknemersregelingen zou betekenen dat het mobiliteitspakket niet volledig zou worden aangepast door het huidige Europees Parlement. Een nieuw parlement zal worden gekozen na de verkiezingen in mei.
Op donderdagochtend protesteerden enkele honderden bedrijven uit Polen en andere Midden- en Oost-Europese landen tegen de voorgestelde regelgeving voor het gebouw van het Europees Parlement in Brussel.
De demonstranten zeiden dat het mobiliteitspakket, indien aangenomen, transportbedrijven in de regio minder concurrerend zou kunnen maken, en onnodige kosten en administratieve rompslomp zou veroorzaken.
In december hebben de ministers van Vervoer van de Europese Unie in Brussel overeenstemming bereikt over nieuwe regels, te midden van protesten vanuit Polen en acht andere landen.
De nieuwe verordeningen zouden geen betrekking hebben op transport diensten tussen twee landen, maar als dergelijke diensten volledig door een Pools bedrijf in het buitenland zouden worden verricht, zou de regelgeving in werking treden.
Het besluit van december kwam na klachten uit Frankrijk en Duitsland dat zij door hun rivalen in Midden- en Oost-Europa werden onderboden bij het verlenen van transport diensten.
De geplande verordeningen werden tegengewerkt door Polen, Hongarije, Litouwen, Letland, Malta, Bulgarije, Kroatië, Ierland en België.
Bron: IAR, The News.pl (English version)