Hittegolven, hogere windsnelheden, stormen en regens zijn de effecten van de klimaatverandering die van invloed zullen zijn op de bouw en de exploitatie van Rail Baltica, zo blijkt uit een nieuw rapport.

Dubbelspoor (1520 en 1435 mm) in Litouwen tussen Mockava en Šeštokai, onderdeel van “Rail Baltica”, in Litouwen -auteur Gediminas – GFDL
De aanleg van een 870 km lange spoorlijn die Tallinn met Warschau verbindt, zal worden blootgesteld aan de klimaatverandering, aldus het bedrijf RB Rail, dat opdracht gaf voor een deskundig onderzoek in de Baltische staten.
Het bedrijf zei: “Op basis van de analyse van de klimaat- en weergegevens van de afgelopen 30 jaar en de klimaatprojecties op nationaal niveau, concludeerde de studie dat [het] Baltische gebied geleidelijk aan mildere winters zou krijgen met minder sneeuw, maar meer natte sneeuw, ijzel, geglazuurde vorst en ijsvorming. In de zomer zullen de hittegolven waarschijnlijk vaker voorkomen, waardoor de maximumtemperaturen oplopen tot 40°C.”.
De studie is bedoeld om de infrastructuur te helpen aanpassen zodat deze kan worden onderhouden en voorbereid op verschillende scenario’s van klimaatverandering.
De frequentere ongunstige weersomstandigheden zullen niet alleen van invloed zijn op de uitvoering van het project, maar ook op de toekomstige passagiers, aldus het Poolse persbureau PAP.
De aanleg van de spoorlijn zal 6 miljard euro kosten. Rail Baltica moet in 2026 klaar zijn.
Bron: PAP, Polish Radio (Englsih version)