De grootste Nederlandstalige Polen website brengt u het dagelijkse nieuws uit Polen

Poolse regeringspartij woordvoerster veroordeelt memo door media chef

Een woordvoerster van Polenb’s regerende Wet en Rechtvaardigheid (PiS) partij heeft een “schandalige” memo veroordeelt verzonden naar Poolse journalisten door de CEO van uitgeverij Ringier Axel Springer.

PiS woordvoerster Beata Mazurek zei de memo bemoeid zich met de vrijheid van de media.

In een memo opgegraven door de publieke omroep TVP, schreef Mark Dekan, de CEO van de Swiss-Duitse uitgever Ringier Axel Springer Media AG – eigenaar van de Poolse tabloid Fakt, de Onet website en Newsweek wekelijks, onder andere titels – aan het personeel dat “Polen had gewonnen” samen met Donald Tusk, toen hij onlangs werd herkozen als hoofd van de Europese Raad.

De Poolse regering was sterk gekant tegen Tusk’s herverkiezing vorige week tot de top EU-post voor een periode van 30 maanden.

Dekan schreef dat de “ideologie en primitieve manipulatie” van de PiS leider Jarosław Kaczyński “waarden en gezond verstand” had verloren.

In de memo, prees Dekan plannen voor een “Europa met verschillende snelheden”, zeggend dat er niet alleen twee snelheden binnen het blok zijn, maar “ook parkeerplaatsen”.

Hij moedigde zijn medewerkers om te onthouden dat “onze lezers en gebruikers bestaan uit de overgrote meerderheid die de Poolse toetreding tot de EU steunt”.

“Laten we hen voorstellen om wat te doen om in de snelle baan te verblijven en niet om te eindigen op de parkeerplaats,” leest de memo.

‘Verfoeilijk en schandalig’

De memo werd laat op donderdag besproken op de publieke omroep TVP door commentatoren waaronder PiS woordvoerster Beata Mazurek.

“Als dit waar is, is dit onaanvaardbaar, verfoeilijk en schandalig,” aldus Mazurek.

“Niet een media eigenaar heeft het recht om de vrijheid van de media, het journalistieke geweten te scheuren en de publieke opinie te manipuleren.”“Dekan moet verantwoordelijk worden gehouden, officieren van justitie moeten deze kwestie onderzoeken,” voegde Mazurek toe.

Mazurek zette vraagtekens bij de redactionele onafhankelijkheid van in buitenlandse handen media in Polen.

“Wie neemt de beslissingen? Editors die Polen zijn of Angela Merkel, Duitsland, die niet bekend zijn met de Poolse taal? Vandaar de vraag: zijn we een vrij land of een Duitse kolonie”?

‘Geen instructies’

Echter, Ringier Axel Springer journalisten zeiden dat er niets onregelmatig was in de memo.

Veteraan journalist en Newsweeks hoofdredacteur Tomasz Lis zei dat niemand bij Ringier Axel Springer in Polen “instructies was gegeven” over hoe hun artikelen in elkaar te zetten.

Poolse conservatieven hebben geklaagd dat de media in Polen overweldigend wordt gecontroleerd door buitenlandse eigenaren, die volgens hen in staat zijn de Poolse publieke opinie om te vormen.

Bron: The News.pl (English version)

Thank you for visiting our portal, have a nice day, be happy and a lot of Sun in your Live

Copyright © 2004 - 2021 All Rights Reserved Polennieuws.nl