De grootste Nederlandstalige Polen website brengt u het dagelijkse nieuws uit Polen

VS bezorgd over boete voor privé omroep in Polen

De Verenigde Staten hebben gezegd bezorgd te zijn over het besluit van Polen om de particuliere omroep TVN te beboeten voor vermeende vooringenomen rapportage van betogingen buiten het parlement in december vorig jaar.

“Deze beslissing lijkt de mediavrijheid in Polen, een hechte bondgenoot, te ondermijnen”, zei het Amerikaanse ministerie van Buitenlandse Zaken in een verklaring op haar website.

“Vrije en onafhankelijke media zijn essentieel voor een sterke democratie (…) We blijven vertrouwen in de kracht en het vermogen van de Poolse democratie om ervoor te zorgen dat de democratische instellingen van Polen volledig functioneren en worden gerespecteerd”, voegde het ministerie van Buitenlandse Zaken eraan toe.

De Poolse media regulator van de Nationale Omroepraad (KRRiT) deelde maandag een PLN 1,48 miljoen (ongeveer EUR 350.000, USD 410.000) boete uit aan het TVN24 24-uurs nieuwsstation.

Volgens de nieuwswebsite wpolityce.pl werd het station gestraft voor zijn ‘bevooroordeelde berichtgeving over politieke gebeurtenissen’ en voor ‘partij kiezen met’ de oppositie.

In december 2016 behandelden de Poolse media uitgebreid het sit-in protest door oppositie Kamerleden in het Lagerhuis van het parlement, veroorzaakt door de uitsluiting van een Kamerlid van de procedures van het huis en door geplande wijzigingen in de regels voor het werk van journalisten in de Sejm.

De Nationale Omroepraad zei maandag in een verklaring dat “na het voeren van een procedure met betrekking tot de berichtgeving over gebeurtenissen in en buiten het parlement op 16-18 december 2016” werd geconcludeerd dat TVN24 de wet had overtreden.

Het sit-in protest van de oppositie in het Lagerhuis duurde bijna vier weken te midden van een politieke crisis die het Poolse parlement dreigde te verlammen.

Bron: www.state.gov, The News.pl (English version)

Gov’t wetsvoorstel over media eigendom in de zomer?

De Poolse vice-minister van Cultuur Jarosław Sellin heeft gezegd dat hij hoopt dat een wetsontwerp inzake media-eigendom deze zomer klaar zal zijn en onthuld zal worden.
memo A. Springer

afbeelding PIXABAY

Zijn commentaar kwam nadat de Poolse autoriteiten hun bezorgdheid geuit hadden dat het Duits-Zwitserse bedrijf Ringier Axel Springer een brief gestuurd had naar de Poolse werknemers, “die kon bevatten een poging te doen om te interfereren met de onafhankelijkheid van de media in Polen.”

De memo veroorzaakte verontwaardiging bij de Poolse conservatieven die vaak hebben geklaagd dat de media in Polen worden gecontroleerd door buitenlandse eigenaren die in staat zijn om de publieke opinie in dit land om te laten zwaaien.

De Poolse publieke omroep TVP heeft gemeld dat Polen’s conservatieve Wet en Rechtvaardigheid (PiS) partij snelle veranderingen in de Poolse mediawet heeft aangekondigd.

Sellin vertelde verslaggevers op dinsdag: “Overmatige concentratie in een dergelijk delicaat bedrijfsleven als de media is natuurlijk niet gezond, en alle gezonde westerse economieën weten dat.”

“Zo’n concentratie heeft plaatsgevonden in Polen.”

Sellin voegde eraan toe dat Polen wanneer oplossingen zou moeten aannemen die al in landen als Frankrijk en Duitsland bestaan.

PiS woordvoerster Beata Mazurek vertelde onlangs TVP: “We zouden graag … het aandeel van buitenlands kapitaal in de Poolse media markt op een beslister manier willen verminderen, zodat de markt weerspiegelt wat er gebeurt in Polen en een woordvoerder is van de Poolse belangen.”“Polen won”, samen met Donald Tusk toen hij onlangs opnieuw herkozen werd als hoofd van de Europese Raad.

Hij moedigde zijn medewerkers om te onthouden dat “onze lezers en gebruikers deel uitmaken van de overgrote meerderheid die de Poolse toetreding tot de EU steunt”.

“Laten we voorstellen aan hen om wat te doen om te verblijven in de snelle baan en niet om te eindigen op de parkeerplaats,” leest de memo.

Bron: PAP, The News.pl (English version)

Polen zoekt verduidelijking over memo van Duits-Zwitserse uitgever

Het ministerie van Buitenlandse Zaken in Warschau heeft gezegd dat het een verklaring zal zoeken over een memo dat naar Poolse journalisten werd gezonden door de CEO van uitgeverij Ringier Axel Springer, volgens de publieke media.
memo A. Springer

afbeelding PIXABAY

De Poolse publieke omroep TVP citeerde het ministerie van Buitenlandse Zaken als zeggende: “Wij spreken onze bezorgdheid uit dat het Duits-Zwitserse bedrijf Ringier Axel Springer een brief verstuurde aan haar Poolse werknemers, die een poging kan vormen om te interfereren met de onafhankelijkheid van de media in Polen.”

“De situatie van de mediamarkt in Polen is reeds vele malen het onderwerp geweest van bilaterale gesprekken. We zullen onze partners om uitleg vragen.”

Wijzigingen in media wet?

Ondertussen, rapporteerde TVP dat Polen’s regerende conservatieve Wet en Rechtvaardigheid (PiS) partij snelle veranderingen in de Poolse mediawet heeft aangekondigd.

PiS woordvoerster Beata Mazurek vertelde TVP: “We zouden graag …….. het aandeel verminderen van het buitenlands kapitaal in de Poolse media markt op een vastbesloten manier, zodat de markt weerspiegelt wat er gebeurt in Polen en een woordvoerder is van de Poolse belangen.”

Poolse conservatieven hebben vaak geklaagd dat de media in Polen worden gecontroleerd door buitenlandse eigenaren die in staat zijn om de Poolse publieke opinie te schommelen.

In een memo opgegraven door de publieke omroep TVP, schreef Mark Dekan, de CEO van de Swiss-Duitse uitgever Ringier Axel Springer Media AG – eigenaar van de Poolse tabloid Fakt, de Onet website en Newsweek wekelijks, onder andere titels – aan het personeel dat “Polen had gewonnen” samen met Donald Tusk, toen hij onlangs werd herkozen als hoofd van de Europese Raad.

De Poolse regering was sterk gekant tegen Tusk’s herverkiezing vorige week tot de top EU-post voor een periode van 30 maanden.

In de memo, prees Dekan plannen voor een “Europa met verschillende snelheden”, zeggend dat er niet alleen twee snelheden binnen het blok zijn, maar “ook parkeerplaatsen”.

Hij moedigde zijn medewerkers om te onthouden dat “onze lezers en gebruikers bestaan uit de overgrote meerderheid die de Poolse toetreding tot de EU steunt”.

“Laten we hen voorstellen om wat te doen om in de snelle baan te verblijven en niet om te eindigen op de parkeerplaats,” leest de memo.

Verontwaardiging

PiS woordvoerster Mazurek zei: “Als dit waar is, is dit memo onaanvaardbaar, verfoeilijk en schandalig.”

Zij voegde hieraan toe: “Geen media eigenaar heeft het recht om de vrijheid van de media, het journalistieke geweten te scheuren en de publieke opinie te manipuleren.”

“Dekan moet verantwoordelijk worden gehouden, officieren van justitie moet met deze kwestie aan het werk gaan,” voegde Mazurek toe.

Bron: The News.pl (English version)

Poolse regeringspartij woordvoerster veroordeelt memo door media chef

Een woordvoerster van Polenb’s regerende Wet en Rechtvaardigheid (PiS) partij heeft een “schandalige” memo veroordeelt verzonden naar Poolse journalisten door de CEO van uitgeverij Ringier Axel Springer.

PiS woordvoerster Beata Mazurek zei de memo bemoeid zich met de vrijheid van de media.

In een memo opgegraven door de publieke omroep TVP, schreef Mark Dekan, de CEO van de Swiss-Duitse uitgever Ringier Axel Springer Media AG – eigenaar van de Poolse tabloid Fakt, de Onet website en Newsweek wekelijks, onder andere titels – aan het personeel dat “Polen had gewonnen” samen met Donald Tusk, toen hij onlangs werd herkozen als hoofd van de Europese Raad.

De Poolse regering was sterk gekant tegen Tusk’s herverkiezing vorige week tot de top EU-post voor een periode van 30 maanden.

Dekan schreef dat de “ideologie en primitieve manipulatie” van de PiS leider Jarosław Kaczyński “waarden en gezond verstand” had verloren.

In de memo, prees Dekan plannen voor een “Europa met verschillende snelheden”, zeggend dat er niet alleen twee snelheden binnen het blok zijn, maar “ook parkeerplaatsen”.

Hij moedigde zijn medewerkers om te onthouden dat “onze lezers en gebruikers bestaan uit de overgrote meerderheid die de Poolse toetreding tot de EU steunt”.

“Laten we hen voorstellen om wat te doen om in de snelle baan te verblijven en niet om te eindigen op de parkeerplaats,” leest de memo.

‘Verfoeilijk en schandalig’

De memo werd laat op donderdag besproken op de publieke omroep TVP door commentatoren waaronder PiS woordvoerster Beata Mazurek.

“Als dit waar is, is dit onaanvaardbaar, verfoeilijk en schandalig,” aldus Mazurek.

“Niet een media eigenaar heeft het recht om de vrijheid van de media, het journalistieke geweten te scheuren en de publieke opinie te manipuleren.”“Dekan moet verantwoordelijk worden gehouden, officieren van justitie moeten deze kwestie onderzoeken,” voegde Mazurek toe.

Mazurek zette vraagtekens bij de redactionele onafhankelijkheid van in buitenlandse handen media in Polen.

“Wie neemt de beslissingen? Editors die Polen zijn of Angela Merkel, Duitsland, die niet bekend zijn met de Poolse taal? Vandaar de vraag: zijn we een vrij land of een Duitse kolonie”?

‘Geen instructies’

Echter, Ringier Axel Springer journalisten zeiden dat er niets onregelmatig was in de memo.

Veteraan journalist en Newsweeks hoofdredacteur Tomasz Lis zei dat niemand bij Ringier Axel Springer in Polen “instructies was gegeven” over hoe hun artikelen in elkaar te zetten.

Poolse conservatieven hebben geklaagd dat de media in Polen overweldigend wordt gecontroleerd door buitenlandse eigenaren, die volgens hen in staat zijn de Poolse publieke opinie om te vormen.

Bron: The News.pl (English version)

Polen publiceert de namen van de voormalige Auschwitz bewakers

Polen heeft op maandag de namen van ongeveer 8.500 SS bewakers in het voormalige Auschwitz Duitse nazi-concentratiekamp gepubliceerd.
Auschwitz

Auschwitz- auteur A.Kloosterman

De ongekende stap werd genomen door het Instituut Poolse Nationale Herinnering (IPN), als onderdeel van de inspanningen om het gebruik van historisch onjuist termen als “Poolse concentratiekampen” uit te roeien.

De voorzitter van het IPN, Jarosław Szarek, vertelde een persconferentie in Kraków, Zuid-Polen: “Vandaag is historisch want dit is nog maar het begin – met deze databank zijn we begonnen met de uitvoering van een groot project.”

“We beginnen met Auschwitz, maar we zijn van plan om de database uit te breiden naar andere Duitse nazi-concentratiekampen.”

Szarek zei dat de onthulling van de database een reactie was op het gebruik van de term “Poolse concentratiekampen” door de internationale Media.

De meesten hebben per direct hun fout hersteld, die vaak is ontstaan door een tekort aan inzicht of de haast om een artikel te schrijven.

Of dit echt gaat helpen e.e.a. te veranderen, zal afhankelijk zijn hoe men er mee om wenst te gaan, immers alle Media maken wel eens fouten, ook de Poolse, waar laatst een publiek TV kanaal mededeelde dat een leider van een nieuwe Politieke partij op verdenking van spionage gearresteerd was. Het verhaal bleek uit een zeer dikke Poolse duim te komen.

In deze rumoerige tijden, is geduld en juistheid het enige wat zou moeten tellen en wat Auschwitz betreft zijn er al velen op de hoogte.

Bron: PAP, The News.pl, PN,

  • Letland schorst Russische TV-zender

    Letlands uitzending waakhond zegt dat het, het Rossija RTR Russische TV kanaal heeft verbannen voor zes maanden, bewerend dat verschillende programma’s haat bevatte.
    Letland

    ‘Riga Radio en TV Toren’ (Rīgas radio un televīzijas tornis) – auteur Riclib / CC BY-SA 3.0

    De Letse Nationale Elektronische Massamedia Raad (NEPLP) maakte de beslissing op donderdag.

    Nieuws portal lsm.lv, beheerd door Letland’s publieke omroepen, meldde dat de NEPLP schendingen claimde van de Letse mediawet en een Europese Audiovisuele Mediadiensten richtlijn in uitzendingen uitgezonden op Rossiya RTR.

    In een reactie op Twitter, zei de Russische ambassade dat de Letse autoriteiten stappen ondernemen om “Russische massamedia uit’s lands mediaruimte weg te vagen,” melkdde lsm.lv.

    Bron: lsm.lv The News.pl (English version)

    Uitgever geeft hulp valse schrijvers toe

    Een Poolse uitgever heeft het gebruik toegegeven van fictieve schrijvers op twee van haar websites, nadat onderzoeksjournalisten in de VS de zwendel ontdekten.
    uitgever

    Toetsenbord – foto Kacper 10 000

    Ruby Media Corp, die de websites CompareCamp en FinancesOnline beheerd, is ook beschuldigd van het duperen van klanten vanwege de gelijkenis van haar naam met het in de VS gevestigde bedrijf Ruby Media Group.

    Echter, de Poolse onderneming ontkent dat het wist dat de schrijvers niet echt bestonden, en beweert dat het misleid was door een derde partij.

    Radek Szlyk, uitvoerend manager van Ruby Media Corp, heeft gezegd dat de onderneming werd benaderd door een persoon die een team schrijvers aanbood nadat een advertentie was geplaatst op het ProBlogger forum.

    De fictieve kandidaten hadden blijkbaar “goede referenties” voor de baan.

    “Helaas, werden wij misleid en bleken het bedriegers te zijn,” zei Szlyk, als aangehaald op CBS MoneyWatch, die hielp de fraude te ontdekken.

    “Onze grootste fout was dat we hun referenties niet grondig genoeg controleerden,” voegde Szlyk toe.

    Alle fictieve schrijvers had profielen op het zakelijke netwerk LinkedIn, hoewel deze nu verwijderd zijn.

    Ondertussen, betoogt New York’s Ruby Media Group dat de Poolse rivaal haar identiteit had gestolen.

    “Eerlijk gezegd, heb ik echt niet het gevoel dat hier verantwoordelijkheid werd genomen” zei Ruby Media groepseigenaar Kristen Ruby.

    Bron: CBS MoneyWatch, IAR

    The News.pl (English version)

    Onet snaps up twee websites

    Poolse media reus Onet.pl heeft meerderheid aandelen gekocht in twee websites waarmee klanten geïnformeerd worden over online aankopen, in een poging om haar portefeuille uit te breiden.

    De eerste website, Skapiec.pl (die vertaald als Miser.pl), biedt prijsvergelijkingen van verschillende producten, terwijl Opineo.pl consument beoordelingen verzamelt van zowel producten en winkels.

    Onet.pl heeft 80 procent gekocht van de aandelen in beide bedrijven.

    “De komende jaren zullen gedomineerd worden door de dynamische ontwikkeling van diensten die gebruikers helpen aankoopbeslissingen op het web te maken,” aldus CEO van Onet.pl, Robert Bednarski.

    “Beide bedrijven passen perfect in onze strategie aangenomen door een diversificatie van inkomsten.”

    In maart 2014 bezochten 2,1 miljoen webgebruikers Skapiec.pl, terwijl 550.000 Opineo.pl bezochten.

    Opgericht in 1996, biedt Onet.pl nieuwsupdates en een online encyclopedia, onder de andere diensten. De meeste van de aandelen in het bedrijf werden in 2012 gekocht door Ringier Axel Springer Polska, een uitloper van het in Zurich gebaseerde mediabedrijf.

    Bron: The News.pl (English version)

    Digitale TV alleen in West-Poolse provincie omdat het analoge uitschakelen begint

    TV kijkers in de provincie Lubusz in het westen van Polen worden vandaag de eerste in het land, die alleen in staat zijn digitale globale televisie te kijken nadat de analoge zenders werden uitgeschakeld.

    De kijkers zullen alleen in staat zijn digitale TV te kijken als ze een MPEG-4 decoder box hebben, nadat analoge signalen werden gestopt uit te zenden vanaf de zenders in Jemiołów, Zielona Góra en Żagań-Wichów, als onderdeel van de Poolse voortschrijdend programma naar alleen digitale TV-uitzendingen.

    “Dankzij dit kunnen we nieuwe mogelijkheden krijgen op het raakvlak tussen TV en het internet,” zei de Poolse minister van administratie en digitalisering Michal Boni woensdag op een persconferentie.

    Op 28 November wordt de analoge zenders uitgeschakeld in de noordelijke provincie Pomorskie en delen van Noord-Oosten Polen waaronder de Ermland-Mazury-regio.

    De eerste ooit geteste overdracht van de TVB-T (Digital Video Broadcasting — Terrestrial) technologie werd door de Poolse nationale omroep TVP in Warschau gemaakt in 2001.

    De Poolse regering kondigde in januari 2009 aan dat het aanzetten van digitale uitzendingen in drie stappen zou worden gedaan en de analoge uitschakeling in zes stappen.

    Polen zal volledig digitaal zijn voor televisie-uitzendingen in de zomer van 2013.

    Bron: The News.pl (English)

    Thank you for visiting our portal, have a nice day, be happy and a lot of Sun in your Live

    Copyright © 2004 - 2020 All Rights Reserved Polennieuws.nl