Voetgangers in Polen mogen niet naar hun mobiele telefoon schermen staren tijdens het oversteken van de straat onder nieuwe regels die op dinsdag van kracht werden.
De stap is onderdeel van een breder streven om de veiligheid op de notoir gevaarlijke wegen van het land te verbeteren.
Ondertussen moeten automobilisten nu afstand houden van hun voorligger op snelwegen en autowegen. Het verbod is ontworpen om de praktijk van bumperkleven te voorkomen – een veel voorkomende verschijning op de Poolse wegen.
Volgens een andere wetswijziging moeten automobilisten voorrang verlenen aan mensen die op het punt staan een voetgangersoversteekplaats op te gaan, en ook aan degenen die er al op staan.
Bijna 2.500 mensen stierven op de wegen van het land vorig jaar, heeft de publieke omroep Poolse Radio gemeld. Het voegde eraan toe dat het aantal voetgangers dat gedood wordt op de Poolse straten het hoogste is in Europa.
Ook is de eigenzinnigheid van de verhoogde snelheidslimiet in de bebouwde kom ’s nachts verboden. Vanaf nu de klok rond – maximaal 50 km/u.
Dit betekent echter niet dat 50 km/u altijd de juiste snelheid is in een bebouwde omgeving. De snelheidslimiet is geen doel dat bereikt moet worden. 50 km/u in een stad zal vaak een te hoge snelheid zijn – bijvoorbeeld in moeilijke weersomstandigheden. Meestal gaat het ook om een te hoge snelheid bij het naderen van voetgangersoversteekplaatsen.
Daar moet de bestuurder – volgens de nieuwe wet – bijzonder voorzichtig zijn en erop letten of er voetgangers op het punt staan het kruispunt op te gaan. Hij moet zijn snelheid aan de situatie aanpassen, zodat hij voor de rijstroken kan stoppen als voetgangers dat doen.
Bron: IAR / Radio Polskie (English version)